Terug naar start zomer 2015

Zomer 2015

(Reis-)verslagen zomer 2015

Zomer 2015 September camperreis fotocollage 2015-2

Medio augustus begon het “campervirus” weer te jeuken. We hadden in de beginperiode vele afspraken staan en na mijn verjaardag op 23 augustus was het zover. We hadden in de maand er ervoor reeds met Connie en Hans, onze vrienden uit Spanje, beloofd bij hen langs te gaan met de camper. We konden daar dan op hun oprit staan in Sibculo ten noorden van Almelo.

Trudy had gebeld dat we nu langs wilden komen en op 26 augustus was het vertrek daar.

Allereerst werd op maandag de camper gehaald en weer op Klein Amerika gezet. In de middag kwamen mijn dochter Natasha en haar vriend, die een weekje in onze stacaravan wilden verblijven, de sleutels halen.

En woensdag vertrokken we met bestemming Amersfoort. Ik had de avond ervoor de coördinaten al in de TomTom gezet. Maar toen we via de TomTom naar de camperplaats wilden rijden, werd het toch flink zoeken. Ergens klopte er iets niet met de opgegeven coördinaten, want we vonden op de opgegeven coördinaten geen camperplaats! Wel een soort zigeunerkamp. Toen niets lukte, werd de locatie opnieuwingevoerd, maar nu op straatnaam en huisnummer. Eindelijk bereikten we onze camperplek, een grote afgelegen parkeerplaats aan de rand van Amersfoort. Na enige discussie over de locatie besloten we toch maar door te rijden naar Apeldoorn, naar een camping met douches en de nodige voorzieningen. Een uur later later arriveerden we op de gekozen camping. Een mooie eenvoudige camping, ten noorden van Apeldoorn in de bossen. Helaas hadden we door de omringende bomen die avond geen TV, maar je kan niet alles hebben, toch? Die nacht heeft het aan een stuk door geplensd. We stonden op een groot grasveld en even was ik nog bang dat we de volgende morgen niet weg konden vanwege het vele water en de zachte ondergrond. Maar de camper deed het voortreffelijk. Even voor vertrek werd nog vers brood gehaald en iets lekkers voor bij de koffie.

Onze volgende bestemming zou Zutphen of Deventer worden. Het werd de camperplaats Houtwal vlak bij het centrum van Zutphen. Het was weer een groot parkeerterrein met een paar camperplaatsen, maar nu met stroom!

Het weer werd erg slecht en guur. De bedoeling was dat we daar twee dagen bleven staan en met onze fietsen het centrum zouden bezoeken. Doch dat kon pas de volgende dag toen het eindelijk even droog was. Voor de eerste avond had ik een visje gehaald in een naburige viswagen en was ik in de regen het centrum gaan verkennen, waarbij ik terloops wat flessen wijn heb ingeslagen. Zutphen heeft een leuke oude compacte binnenstad en alles was lopend goed te bereiken. De volgende dag hebben we dan per fiets het centrum verkend.

Na een weer zeer natte nacht hebben we eerst bij de Lidl onze etens-voorraad aangevuld en zijn toen snel vertrokken. Onze bestemming werd nu Deventer, camping De Worp aan de IJssel. Het bleek een relatief dure camping daar ik voor 2 nachten wel 50,- € moest afrekenen. Maar het was een mooie, maar erg drukke camping in de uiterwaarden van de IJssel. We stonden vlak bij een voetveer dat ons de volgende dag naar de overkant bracht inclusief fietsen. Deventer bleek evenals Zutphen een prachtig centrum te hebben. Trudy vond daar ook nog haar oude poppenhuiswinkel, waar ze ooit in het verre verleden was geweest. Na de markt en de vele winkeltjes uitgebreid bezocht te hebben en door de smalle gezellige straatjes te hebben gelopen, gingen we weer terug naar onze fietsen en het voetveer. Het was een geslaagde dag geweest.

De volgende dag was onze bestemming Sibculo, ten noorden van Almelo. Een wat afgelegen gebied zou je denken, maar niets is minder waar. Er liggen daar verschillende dorpen en woonkernen. Onze vrienden Connie en Hans wonen in de woonkern Sibculo, in een prachtig gelegen vakantiebungalow aan een mooie recreatieplas. We werden daar hartelijk ontvangen. Het weer was intussen gelukkig weer opgeknapt na de heftige regenbuien van de afgelopen dagen. We hebben daar heerlijk genoten van de rust, het uitzicht en de zon. We sliepen in onze camper die op de oprit van de bungalow stond. Ook Sjaak had het daar naar zijn zin. Al waren daar ook nog twee honden waar Sjaak het soms wat moeilijk mee had. Maar de incidentele aanvaringen bleven gelukkig beperkt. Verder had Sjaak vrijwel alleen aandacht voor de speeltjes die er waren. Met Hans en Connie hebben we de prachtige omgeving mogen bewonderen. Vooral het bezoek aan het Veenmuseum was indrukwekkend. Het Veenmuseum ligt in een oud veengebied en veen/turf was in de vorige eeuwen lange tijd een zeer belangrijke brandstof, voor zowel de inwoners van De Nederlanden als wel voor de toen opkomende veen-industrie. Een van de vrijwilligers in het Veenmuseum merkte op, dat zonder de turf er geen Gouden Eeuw was geweest waarin De Nederlanden uitgroeide tot een belangrijk en machtig land in de wereld, met turf als energiebron!

Toen zat het er weer op en reden we weer naar Gouda, daar Trudy vrijdag moest bridgen in Schoonhoven.

Dit is ons verhaal van deze trip en naar verwachting gaan er nog vele soortgelijke trips volgen.

Tot de volgende trip!!

Het Veenmuseum in Vriezenveenseveld

Sibculo

de heidevelden rond Sibculo

Klik hier voor meer foto’s van het Veenmuseum

Zutphen, enkel een parkeerplaats met stroom… en erg nat!!

De turfpers

Het Tranendal

Klik op de foto’s voor meer informatie